Alarmnummer 112 vanaf eind juli bereikbaar per sms
Vanochtend was in de Volkskrant te lezen dat doven en slechthorenden al ruim twee maanden het alarmnummer 112 niet kunnen bereiken. De Rijksoverheid bracht vanmiddag een persbericht naar buiten met toelichting over de bereikbaarheid van het alarmnummer per sms.
Doven en slechthorenden blijven verstoken van 112
Doven en slechthorenden kunnen alarmnummer 112 al ruim twee maanden niet bereiken. Minister Verhagen van Economische Zaken had de Tweede Kamer beloofd dat 112 per 1 juli per sms bereikbaar zou zijn, maar die datum is niet gehaald.
Voorheen konden doven en slechthorenden communiceren met de alarmdienst via mobiel tekstbellen, maar telecomaanbieder AnnieS is failliet. In geval van nood kunnen doven en slechthorenden nu niet communiceren met de hulpdiensten.
'Dat is een levensgevaarlijke situatie', zegt Isabelle Smessaert, projectleider bij Signaal, in de Volkskrant. Ze vindt het verbijsterend dat er onlangs wel veel ophef was over een storing van enkele uren bij 112, maar dat doven en slechthorenden sinds begin mei aan hun lot worden overgelaten.
Lees het volledige bericht op de website van de Volkskrant.
_______________________________________________________
Sms 112 voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking
Vanaf eind juli is 112 toegankelijk via sms voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking. Om misbruik te voorkomen, is de dienst alleen beschikbaar voor degenen die zich vooraf registreren voor de dienst. De technische testen met sms vinden deze maand plaats.
Doven, slechthorenden en spraakgehandicapten tekstbellen voor spoedeisende hulp het alarmnummer 0800-8112. Als er geen spoed bij is, maar wel hulp nodig is, kunnen zij tekstbellen met 0900-1844. Daarnaast introduceert 112 eind juli een sms-dienst. Deze dienst volgt op de proef met Real Time Text waar onlangs een einde aan kwam.
Berichtgeving alsof 45.000 doven en slechthorenden nu niet met 112 kunnen communiceren klopt niet. Aan de proef met Real Time Text deden ongeveer 1.000 personen mee, die een abonnement hadden op de teksttelefoniedienst van AnnieS. Naast hun mobiele teksttelefoon heeft een aantal van hun een vaste analoge teksttelefoon, waar zij nu op terug kunnen vallen. De rest kan met de analoge teksttelefoon direct de 112 alarmcentrale bereiken. De bereikbaarheid van 112 via mobiel tekstbellen was een pilot van 1 jaar. Van begin af aan is duidelijk geweest dat mobiel tekstbellen naar 112 een tijdelijke mogelijkheid zou zijn. Toen de dienstverlening van AnnieS wegviel, is direct gezocht naar een oplossing. Deze oplossing is de bereikbaarheid van 112 per sms. Dit wordt nu getest en moet eind juli operationeel zijn.
De sms-dienst maakt gebruik van de reguliere sms-technologie en is bedoeld om breed beschikbaar en makkelijk bruikbaar te zijn voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking. Op dit moment vinden technische testen plaats met de nieuwe sms-dienst. Als deze goed verlopen, is registreren voor de dienst vanaf eind juli mogelijk. De sms-dienst zal in ieder geval in gebruik zijn tot 1 juli 2013. Of de proef daarna doorgaat, zal na een evaluatie blijken.
Bron: Rijksoverheid.nl
Reacties