Gemeente Heemskerk is telefonisch bereikbaar voor doven en slechthorenden

20-07-2023 samenleving & maatschappij

De gemeente Heemskerk wil graag het goede voorbeeld geven. Daarom kunnen dove en slechthorende inwoners sinds kort via Tolkcontact Teletolk bellen met de gemeente. Veel andere gemeenten gingen Heemskerk al voor. Waarom koos de gemeente hiervoor, en hoe gaat het in zijn werk? Wethouder Ron Suanet (foto links) van de gemeente Heemskerk vertelt.

Waarom Tolkcontact Teletolk?

Ron Suanet is wethouder dienstverlening en digitale zaken. Hij vertelt enthousiast: ‘Als gemeente willen we toegankelijk zijn, bereikbaar voor iedereen. We vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen. Soms moet daar veel voor worden gedaan, en soms maakt een kleine toevoeging al een groot verschil. Tolkcontact Teletolk is een gemakkelijke en relatief goedkope oplossing waarmee we de drempel voor doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking verlagen. We willen nog inclusiever zijn. En hiermee willen we het goede voorbeeld geven.’

Een dove of slechthorende inwoner kan via de contactpagina van de gemeentewebsite naar het belportaal van Tolkcontact Teletolk. Daar kiest deze voor communiceren in Nederlandse Gebarentaal of tekst typen. Dan wordt er verbinding gemaakt met een tolk of tekstbemiddelaar. Die begint het gesprek met de medewerker van de gemeente en vertelt dat deze gebeld wordt door iemand die doof of slechthorend is. Alles wat de inwoner zegt of typt wordt vertaald naar gesproken tekst.

‘Iedereen moet toegang hebben tot onze informatie’

Tolkcontact Teletolk maakt het makkelijker om contact met de gemeente op te nemen, vindt de wethouder. ‘Zonder dat inwoners hier zelf moeite voor moeten doen. Voor iemand met een gehoor- of spraakbeperking kan communiceren met instanties lastiger zijn. Ik ben blij dat wij die drempel verlagen. We moeten oplossingen als deze aanmoedigen, het is gebruiksvriendelijk en een kleine moeite.’

Hoe is het allemaal begonnen?

‘Alles begon met een motie in de gemeenteraad’, legt de wethouder uit. ‘De indieners van die motie zeiden: bij inclusie moet je ook denken aan slechthorenden. En iedereen moet toegang hebben tot onze informatie. Zij kwamen Tolkcontact Teletolk tegen en vonden dat we dit moesten aanbieden om als gemeente toegankelijker en inclusiever te worden. De motie werd meteen aangenomen! En binnen twee maanden stond het belportaal online.’

Hoe vaak Tolkcontact Teletolk gebruikt gaat worden, weet de wethouder niet. ‘Dat doet er eigenlijk ook niet toe. Het is vooral belangrijk dat mensen die het willen gebruiken, dat kunnen doen. Dat zij niet zelf moeite hoeven te doen, maar dat wij de drempel verlagen. Ik realiseer me nu nog veel meer hoe belangrijk dit is.’

Wat zou u willen zeggen tegen andere gemeenten?

‘Je moet dit gewoon doen! Het hoort erbij, want in artikel 1 van de Grondwet staat dat je niet mag discrimineren op basis van handicap. Ik vind het vanzelfsprekend dat de overheid er voor iedereen is.’

Wat gaat de gemeente nog meer doen aan toegankelijkheid?

‘We doen daar al heel veel mee. Het gemeentehuis is fysiek al heel goed toegankelijk. Ook met onze website zijn we bezig: we schrijven op taalniveau B1 en we zetten alt-teksten bij afbeeldingen. Bij verkiezingen hebben we voor slechtzienden al stemmallen, leesloepen, de kandidatenlijst in braille en in gesproken vorm. We gaan kijken wat we verder nog kunnen doen.’

Wie is Tolkcontact?

Tolkcontact streeft naar gelijkwaardige communicatie voor doven en slechthorenden in heel Nederland. Ze organiseren bijvoorbeeld de tolkbemiddeling namens UWV en de overheid. Daarnaast maakt Tolkcontact diverse producten en diensten, waarmee mensen en organisaties een tolk (op afstand) kunnen inzetten. Meer weten? Kijk op www.tolkcontact.nl/organisaties 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties Reageer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde artikelen

Doof.nl maakt gebruik van cookies.

Doof.nl gebruikt vier soorten cookies.

Lees meer

Deze cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt.

Lees meer

Op onze website staan YouTube-filmpjes. Wanneer je deze wilt afspelen, dan moet je de cookies accepteren. YouTube slaat dan cookies op op jouw computer.