Congres en boek over wat doof kind écht nodig heeft van reguliere leerkracht
Vaak denken leerkrachten dat een dove leerling ‘een horende leerling is, die niet kan horen’. Deze belangrijke misvatting wordt ontkracht in het recent verschenen boek Teaching Deaf Learners Psychological and developmental Foundations van Harry Knoors en Mark Marschark.
Ook met het oog op de invoering van passend onderwijs levert dit boek belangrijke inzichten en aanbevelingen voor leerkrachten die vanaf 2014 vaker dove en slechthorende kinderen in hun klas zullen krijgen. Dit boek vormt tevens de aanleiding voor de internationale conferentie Teaching Deaf Learners op 19, 20 en 21 maart in Amsterdam.
Recent verscheen het boek Teaching Deaf Learners Psychological and Developmental Foundations van de hand van Harry Knoors, hoogleraar aan de Radboud Universiteit en directeur van de Kentalis Academie en de Amerikaan Marc Marschark, hoogleraar aan het National Technical Institute for the Deaf in Rochester (VS) en directeur van het Center for Education Research Partnerships aldaar. In dit boek belichten de auteurs het lesgeven aan dove en slechthorende kinderen vanuit internationaal onderzoeksperspectief en komen met wetenschappelijk onderbouwde conclusies, aanbevelingen en aandachtspunten.
Passend onderwijs: dove kinderen in reguliere klas
Met Passend Onderwijs voor de deur, krijgen scholen te maken met een situatie waarbij dove en slechthorende kinderen zoveel mogelijk naar het regulier onderwijs gaan. Harry Knoors: “Vaak wordt gedacht dat het wel goed komt als je een doof of slechthorend kind in het regulier onderwijs een gebarentolk of geluidsversterkingsapparatuur geeft.” In hun boek tonen de auteurs echter dat veel meer nodig is.
Het begint er mee dat een leerkracht de verschillen kent tussen dove en slechthorende en horende kinderen. En daar vervolgens ook de les op aanpast. Zo is het belangrijk dat leraren rekening houden met het werkgeheugen van dove en slechthorende kinderen. Dit is gemiddeld genomen wat minder ontwikkeld, waardoor deze kinderen meer moeite hebben met het begrijpen van alles waarbij symbolen opeenvolgend zijn gerangschikt: gesproken of geschreven zinnen, plaatjesreeksen en sommen. Aan de andere kant nemen slechthorende en dove leerlingen complexe visuele figuren sneller en beter waar, wat ze een voorsprong geeft bij het begrijpen van tekeningen en puzzels. Daarom is het van belang dat leerkrachten veel visuele materialen gebruiken, omdat die het werkgeheugen ontlasten of juist het werkgeheugen trainen met speciale programma’s.
Congres Teaching Deaf Learners
De belangrijkste inzichten uit het boek van Knoors en Marschark worden belicht tijdens de internationale conferentie Teaching Deaf Learners die van 19 t/m 21 maart wordt gehouden in het Eye Instituut te Amsterdam. Nationale en internationale topwetenschappers delen de laatste inzichten en onderzoeken over recente ontwikkelingen binnen het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen wereldwijd.
Het boek is uitgegeven door Oxford University Press en onder andere te bestellen via Bol.com. Voor meer informatie en om aan te melden voor het congres kijkt u op: www.teachingdeaflearners.com. Daar vindt u ook de aankondigingsfilm van de conferentie. Let op, er zijn nog maar enkele plaatsen beschikbaar!
Koninklijke Kentalis in het kort
Kentalis is een landelijke organisatie die al 220 jaar gespecialiseerd is in diagnostiek, zorg en onderwijs voormensen met beperkingen in horen en communiceren. Onze 4500 medewerkers bieden op 80 locaties klanten toegang tot alle actuele mogelijkheden van taal en communicatie. Door kennis en expertise te ontwikkelen, toe te passen en te delen willen wij de kwaliteit van onze dienstverlening duurzaam verbeteren. Met hart, oog en oor voor de ander. En vooral: in goede dialoog met klanten, medewerkers en partners. www.kentalis.nl
Reacties