Even bellen met Peter Peters
Het is vrijdagochtend 29 maart 2013. We bellen even met Peter Peters, CEO van Amplifon Nederland, vooral bekend van de Beter Horen winkels.
Goedemorgen meneer Peters. Wat staat er voor vandaag op de agenda?
‘Mijn wekelijks bezoek aan onze winkels om zelf mee te maken hoe het nieuwe systeem ervaren wordt door consumenten en onze audiciens. Ik vind het belangrijk om regelmatig dichtbij de mensen op de werkvloer en bij de consumenten te staan. Alleen op die manier kan ik goed inschatten wat er leeft en of onze visie en werkwijze aansluiten op de praktijk.’
Op dit moment wordt er natuurlijk veel gesproken over de wijzigingen het vergoedingssysteem van hoortoestellen die sinds januari 2013 van kracht zijn. Wat is de visie van Beter Horen op deze verandering?
‘Voor de slechthorende is het nieuwe systeem transparanter geworden. Alle aanbieders van hoortoestellen werken nu met hetzelfde protocol, waardoor de werkwijze en de keuze van het hoortoestel uniform zijn geworden. Bovendien zijn de prijzen van hoortoestellen nu significant lager. Kortom de consument is er op vooruitgegaan.’
Welke strategie past daarbij?
‘Binnen dit nieuwe systeem willen wij ons onderscheiden door de hoogste kwaliteit dienstverlening te bieden door goed opgeleide STAR-audiciens die continue aanwezig zijn in onze winkels. Ook hebben we extra geïnvesteerd in onze winkels door het plaatsen van geluidsdichte cabines en apparatuur om meer geavanceerde metingen te kunnen uitvoeren. Natuurlijk hebben wij ook grote bezuinigingen moeten doorvoeren om de lagere prijzen te kunnen bieden. Maar op een aantal zaken hebben we heel bewust niet willen bezuinigen. Zoals de aanwezigheid van de audicien, het onderzoek, het deskundige advies, het op de juiste wijze aanmeten van het hoortoestel, kwalitatief hoogwaardige hoortoestellen, een proefperiode die lang genoeg is om een hoortoestel echt te testen en te ervaren, service en de nazorg. Daar tegenover staat dat we geen reclame meer uitzenden op tv. En we hebben helaas van een behoorlijk aantal mensen op het hoofdkantoor afscheid moeten nemen. Met deze strategie denken we de juiste afweging gemaakt te hebben voor de consument.’
En wat doet het met de markt, wat merken jullie?
‘Wij merken dat veel slechthorenden nog niet precies weten wat de veranderingen exact inhouden. Zo weet bijvoorbeeld een groot aantal slechthorenden niet dat de gemiddelde prijs van hoortoestellen inclusief de zorg en service flink is gedaald. Bovendien is de prijs nu bijna overal hetzelfde. Het verschil zit nu echt in de dienstverlening. Ook is het voor de slechthorende niet precies duidelijk wat het verschil in vergoeding, dienstverlening en nazorg is tussen een audicien die wel een contract heeft met de zorgverzekeraar en een audicien die geen contract heeft. Hierover moet meer en transparant gecommuniceerd gaan worden. Om daar aan bij te dragen, hebben wij bijvoorbeeld een rekentool ontwikkeld die op onze website te raadplegen is. Hierop kunnen consumenten zien wat een hoortoestel en de bijbehorende zorg en service kost en welk deel zij van hun zorgverzekeraar terug krijgen.’
Toch is het een ingrijpende verandering. Staan jullie daar achter of zou het beter kunnen?
‘Wij geven het nieuwe systeem een kans. Wel vinden we dat er een mogelijkheid zou moeten zijn om bij te kunnen betalen op het moment dat je als slechthorende altijd een meer geavanceerd toestel hebt gehad en hieraan gewend bent of gewoon een beter hoortoestel wenst omdat je nu eenmaal voor de hoogste kwaliteit gaat. De bijbetaling kan wat ons betreft best gereguleerd worden, zoals momenteel één zorgverzekeraar doet.’
Wat was het hoogtepunt van de afgelopen week?
‘Het hoogtepunt van deze week was dat de medewerkers van de vijf beste Beter Horen winkels naar Milaan zijn geweest voor de uitreiking van de Charles Holland Award. Samen met 50 andere collega’s uit Europa werden ze daar in het zonnetje gezet als best presterende winkels op onder andere het gebied van kwaliteit. Op zo’n moment ben ik hartstikke trots dat ik bij Amplifon werk, omdat Amplifon een bedrijf is dat helemaal voor het personeel en de kwaliteit van revalidatie voor de slechthorende gaat.’
Hoe blijft u ervoor zorgen dat consumenten ook in de toekomst op de beste hoorzorg kunnen blijven rekenen?
‘We blijven continu werken aan hoge kwaliteit van dienstverlening voor de slechthorende. Daarbij zorgen we voor transparante voorlichting en een goede samenwerking met zorgverzekeraars.’
Hartelijk dank meneer Peters, fijn dat we u even konden spreken. We wensen u een prettig Paasweekend.
‘Jullie ook bedankt. En een goed weekend.’
Reacties