Gemeente Almere maakt Burgerzaken en Sociaal Domein toegankelijk
Woon jij in Almere en ga je binnenkort een bezoek brengen aan Burgerzaken of Sociaal Domein? Dan kun je bij een balie gebruikmaken van Loketcommunicatie. Hierbij spreekt de baliemedewerker in een microfoon, waarbij je via een (eigen) koptelefoon, ringleiding of aansluiting op je hoortoestellen het gesprek kunt volgen. Het geluid wordt versterkt en het filtert de omgevingsgeluiden weg.
Het werkt heel eenvoudig:
Heb je een afspraak bij Burgerzaken, Sociaal Domein of kom je voor de vrije inloop voor het Sociaal Domein? Meld je bij een ontvangst-medewerker in de hal. De medewerker helpt je verder en brengt je naar de juiste balie.
Meer weten? Kijk op almere.nl/inclusie
Reacties
# Kan.
’t Kan bij de balie ook een stuk goedkoper.
Ik zeg gewoon dat ik doof ben en dat het daarom nodig is dat zij schrijven (sinds e-mail en forums op kwamen, gingen veel meer mensen schrijven en was de vraag niet meer gek). Lukt bij balies altijd, maar natuurlijk is niet iedereen geschikt om schrijvend te communiceren. Ook kunnen er onverwacht eigenaardige reacties komen, vooral in de privésfeer waar communiceren vrijblijvend is.
– Iemand stond erop dat ik niet keek tijdens het schrijven. Schrijfpraten duurt toch al langer dan het reguliere verbale praten tussen normaalhorenden. Dus eerst gewoon wat zeggen en dan een poosje overschakelen naar de “ik besta niet”-stand en dan de brief lezen die me zojuist geschreven is en daarop reageren en vervolgens weer mezelf uitschakelen vanwege de te schrijven reactie. Gaat niet door. En als je weigert om te schrijven terwijl ik meelees, dan weiger je dus de zo normaal en efficiënt mogelijk verlopende communicatie. Dus communiceren we verder niet meer. doei.
– Iemand deed een beetje hysterisch toen hij bezig was mijn tekst te lezen (we waren in een rumoerige ruimte, zodat ik er onverstaanbaar was en ik zelf ook moest schrijven) & beantwoorden en opeens door had dat ik op een ander blok begon te reageren op zijn eerste reactie. Hij raakte helemaal van slag. Toentertijd was ik verbijsterd. Zojuist viel me een andere opgedraaide reactie van hem in. Lijkt me een onzeker type te zijn, had dat niet gedacht toen we elkaar alleen nog maar via een regulier forum kenden.
– Wat nooit wennen zal, is dat voor een simpel antwoord als “ja” of “nee” of “zoveel” een groot nieuw vel gepakt wordt en de reactie in het midden neer gekwakt wordt. Ook moet er relatief vaak gemeld worden dat het vaak niet te zien is of er ja dan wel nee gezegd is, dus of ze willen ja knikken dan wel nee schudden. En vaak is het gewoon niet te zien of ze nu wel of niet gereageerd hebben en sta je op elkaar te wachten.
– Bij AH hebben ze gelukkig de goede gewoonte aangenomen om je altijd voor te gaan als je vraagt waar iets ligt. Ook zijn ze altijd direct behulpzaam als ik vraag of ze iets voor me van de bovenste plank willen pakken. Een keer kwam er een personeelslid aangesneld toen ontdekt werd dat ik iets langs gepakt had en probeerde daarmee iets onbreekbaars vooraan op de bovenste plank omlaag te werken. Waarschijnlijk iets als ontbijtgranen, wat je van bovenaf moet zien te kantelen (bv grote dozen die dicht tegen elkaar aan staan, waar je vanaf de onderkant geen grip op hebt omdat ze niet op een open rooster staan of omdat het me niet lukt om er op zo’n hoogte een vinger onder te krijgen of omdat er geen vingerdikke ruimte is). En ik werd een keer verrast door iemand die /aan mij/ vroeg iets van een hoge plank te pakken. Het stond vooraan op de bovenste plank en dan kan ik er net bij als het pakbaar is. Ze was inderdaad nog wat kleiner dan ik ben. Er is niet altijd een mobiel lang personeelslid in de buurt, dus ik klamp soms medeklanten aan. Een keer trof ik een buitenlander. Hij hoorde mijn verzoek aan, hielp direct en was terug in zijn gezelschap helemaal opgewonden over wat hem zojuist gevraagd was.
Zo’n vraag aan lange(re) mensen stel je dus altijd vriendelijk, maar nooooooit nederig: stel jezelf niet voor als voetveeg.
# in mijn eigen gemeente
– Hier is de website een beetje een drama. Maar voor de dagelijkse loketvragen bij de burgelijke-standzaken is het uiteindelijk wel goed geworden. Je moet een afspraak maken en dat is me een paar niet gelukt door foute verwijzingen of functies die het niet deden of zo. Maar de laatste keer ging het helemaal vlekkeloos en je krijgt zowel per e-mail als per brief je afspraakbevestiging. Vervolgens krijg je de dag van te voren een herinnering, als je het herinneringvakje hebt aangevinkt. Die brief leg ik bij de balie op tafel, zodat ze meteen kunnen zien waar ik moet zijn.
– Ik denk dat de loketcommunicatie nuttiger is bij het loket waar je moet zijn met je vraag, als je ten minste met hulpmiddelen wel genoeg kan verstaan om een mondeling gesprek te voeren.