Column: Audicien op afstand (2)
Hoe is het voor zorgverleners om anderhalve meter afstand te moeten houden? In de serie ‘Audicien op afstand’ vertellen audiciens over hun ervaringen in coronatijd. Deze week aan het woord: Sylvia van den Berg van Makker Hoortoestellen.
Sinds mijn eerste werkdag in een audicienswinkel merkte ik de blijdschap op bij klanten die met een hoortoestel de winkel verlieten. Ooit begon ik als baliemedewerkster en dat vond ik erg leuk en afwisselend. Vooral het contact met verschillende typen klanten die soms nerveus, soms vrolijk, maar ook af en toe boos konden zijn. In mijn rol als baliemedewerkster konden klanten met mij vaak een wat luchtiger contact hebben, wat erg prettig is. Mijn behoefte om nog meer voor een klant te kunnen betekenen groeide met de dag. Toen ik in de aanpaskamer van de audicien waar ik werkte zelfs tranen zag vloeien bij een klant, wist ik zeker dat ik zelf ook audicien wilde worden. Dan kon ik nog meer betrokken worden bij het proces van gehoortest en bewustwording, tot en met de keuze en de aanschaf van hoortoestellen.
Geen mens is hetzelfde
Inmiddels ben ik al een aantal jaren met veel plezier werkzaam als audicien. Geen dag is hetzelfde en geen mens is hetzelfde. Gelukkig maar, want dat maakt het werk ook zo leuk. De ene klant is al volledig geïnformeerd en weet wat hij/zij wil, terwijl de andere klant zich bij het kennismakingsgesprek (en daarna) volledig laat voorlichten over de mogelijkheden.
Als mensen de stap nemen om hun gehoor te laten testen, zijn ze dat vaak al een aantal jaren aan het uitstellen. Het besef – en voor sommigen de confrontatie met hun verslechterde gehoor – is ook voor iedereen weer anders. De één ziet het alleen maar als bevestiging en de ander moet het duidelijk even laten bezinken. Voor dat laatste is gelukkig ook ruimte. Zo kijk je als audicien steeds weer wat voor type klant je tegenover je hebt, en pas je je gedrag en handelswijze daarop aan.
Dit is meteen wat ik momenteel het meeste mis: het contact met de klant. Precies wat mijn werk als audicien zo leuk maakt.
Hoortest op afstand
Gelukkig zijn wij als audienswinkel wel de hele coronaperiode open gebleven en kon ik veel van mijn klanten die hoortoestellen aan het uitproberen waren nog helpen met de juiste voorzorgsmaatregelen. Sinds de coronapandemie merk ik nog meer hoe mensen van elkaar verschillen; iedereen gaat verschillend om met de coronamaatregelen. De ene klant is nogal nonchalant over de hele situatie en vindt het allemaal maar overdreven. Anderen zijn zo bezorgd en nerveus over het contact en een bezoek aan de winkel, dat ze middenin in hun proefperiode zijn gestopt. Hoewel wij de juiste maatregelen treffen in de winkels en ons houden aan de voorschriften van het RIVM, zijn sommige klanten toch huiverig om te komen. De wisselende berichten in de media helpen daar al helemaal niet bij.
Hoewel we in het begin nog dachten dat we snel van het virus af zouden zijn, lijkt het er nu op dat dat de anderhalve meter afstand voorlopig van kracht zal blijven. Onze winkels zijn hier al volledig op ingericht en de mogelijkheden om op afstand gehoortesten te doen en hoortoestellen af te stellen werken ook al volop. Met een aantal klanten, die vanwege hun gezondheid of de angst voor het virus niet naar de winkel kunnen komen, heb ik inmiddels op afstand de hoortoestellen kunnen bijstellen. Dat is bijzonder leuk om te doen! Het vertrouwen bij de klant moet nu alleen nog wat meer terugkomen. Maar daar heb ik weer alle vertrouwen in.
Sylvia van den Berg
Reacties
Natuurlijk vloeien er tranen bij slechthorende mensen die zich eindelijk over de drempel heen gezet hebben en dan van de audicien te horen krijgen dat de uitslag van de luistertest goed is. En dat terwijl het zo belangrijk is om tijdig aan de hoorapparaten te beginnen, als je er nog aan wennen kan.