Column: een belletje om slecht nieuws
Bijna twee maanden na het versturen van mijn brief aan de zorgverzekeraar had ik nog steeds niets gehoord. Of nou ja, ik had had wel een ‘bevestiging van mijn klacht’ ontvangen in mijn persoonlijke digitale omgeving. Een klacht? Hadden ze mijn brief eigenlijk wel gelezen? Ik had namelijk geen klacht, maar een verzoek. Dat is toch iets heel anders.
Alles is digitaal tegenwoordig, hartstikke handig natuurlijk. Vooral als je even een bonnetje moet declareren. Je maakt een foto van de bon met je telefoon en kunt het vingervlug via je persoonlijke omgeving uploaden met een formuliertje. En binnen enkele dagen worden de centjes netjes op je rekening gestort. Super handig. Het wordt een ander verhaal wanneer je een zorgvraag hebt die wat meer voeten in de aarde heeft.
Standaard bevestiging
Meer dan zes maanden geleden ging ik weer naar het ziekenhuis om te vragen of ik in aanmerking kon komen voor een tweede CI. Ik kreeg in de zomer meerdere testen en gesprekken. Daar zijn maanden aan vooraf gegaan van vermoeidheid, onzekerheid en de realisatie dat ik zó graag een tweede CI wilde hebben. Ik kreeg vervolgens alle steun en groen licht van het team van medische specialisten van het CI-team.
We schreven samen een zorgvuldige brief van drie kantjes waarin we op zowel medisch als persoonlijk vlak onze argumenten uiteen zetten. Ik schreef vanuit mijn hart en onderbouwde het met feiten en concrete voorbeelden. Ik liet het aan verschillende mensen lezen en stopte er mijn ziel en zaligheid in. En alles wat ik begin november terugkreeg van de zorgverzekeraar is één standaard ‘bevestiging van mijn klacht’. Hebben ze überhaupt wel de inhoud bekeken, vroeg ik me af?
Bellen als je doof of slechthorend bent
Gelukkig heb ik geduld, maar na twee maanden had ik nog steeds geen persoonlijke reactie op mijn ‘klacht’, terwijl dit ‘niet langer dan 20 dagen’ zou moeten duren. Wat doe je in zulke gevallen? Een foto maken van mijn vermoeide hoofd en zeggen dat de burn-out nu echt nadert als gevolg van mijn eenzijdige doofheid? En die foto dan even appen naar de digitale servicebalie?
Nee, in zulke gevallen wil je iemand van vlees en bloed spreken. Je wilt horen van de organisatie waar je aan toe bent. Je wilt kunnen bellen en horen wat de stand van zaken is. Alleen, bellen is een beetje lastig als je slechthorend bent. Gelukkig is er KPN Teletolk waarmee je als dove of slechthorende kunt bellen via tekst of beeld. Of er zijn speciale extra hoor accessoires, zoals de Phonak Easy Call. Met dat laatste hoorhulpmiddel pakte ik vorige week de telefoon …
Een burn-out ligt op de loer
Na een paar keer doorgeschakeld te zijn bij mijn zorgverzekeraar, kreeg ik iemand aan de lijn die alle tijd voor mij nam om uit te leggen hoe de behandeling van mijn verzoek verliep. Lang verhaal kort: ze waren er dus nog mee bezig. Goed, eindelijk had ik in elk geval wat meer zicht op de situatie. Ze stelde nog een persoonlijke vraag over mijn verzoek en toen barstte ik in tranen uit. ‘De nood is hoog’, legde ik uit. Want zoals ik al in mijn brief schreef, kost het me steeds meer inspanning om te horen met één oor, en dat is ook een van de redenen waarom een tweede CI geen overbodige luxe is: een burn-out ligt op de loer.
Het bleef even stil aan de overkant. ‘Ik hoor dat het u emotioneert’, zei de betreffende behandelaar van mijn verzoek. Ja, dat had ze goed gehoord. Nu wilde de medewerker geen valse verwachtingen bij mij scheppen, maar ze beloofde in elk geval dat ze me volgende week zou terugbellen met meer nieuws, positief of negatief.
Administratieve kermis
Vanmorgen ontving ik het beloofde telefoontje. ‘Ik heb geen positief nieuws voor u’, zei diezelfde dame van de zorgverzekeraar. Zei ze nou positief? Of wat zei ze daarvoor? Ik vroeg om herhaling. GEEN positief nieuws. Oh. Nu was ik stil. Samengevat: mijn verzoek valt onder ‘onverzekerde zorg’. Ja, dat wist ik al. Maar, mijn speciale persoonlijke situatie en motivatie, konden die geen doorslag bieden? Nee, daarvoor moeten we bij een andere afdeling zijn. Ik moet de hele administratieve kermis opnieuw starten en een nieuw verzoek indienen om ‘aanspraak te maken op coulance’. Maar, kunnen jullie dat dan niet gewoon aan de betreffende afdeling, oftewel, jullie collega’s doorsturen? Nee, zo werkt dat niet. ‘Kijk even op de website, daar staat het allemaal.’
Dat was het dan. Twee maanden in spanning om niets. Of nou ja, ik weet nu in elk geval waar ik aan toe ben, dankzij mijn telefoontje. Ik voel me verslagen, maar ik laat het bezinken. We tillen het over de kerst en gaan in het nieuwe jaar weer nieuwe moed verzamelen voor een verzoek om een tweede CI. En de volgende keer grijp ik eerder naar de telefoon voor verduidelijking. 2020 wordt het jaar van 2 CI’s. Ik blijf ervoor gaan. Omdat ik het verdien.
Reacties
wat rot voor je. Ze hedden het beter gelijk kunnen zeggen dan had je geen 2 maanden in spanning gezeten.
Ik hoop en bid voor je dat het alsnog lukt . Veel sterkte en liefs Coby
Dank je wel voor je attente reactie Coby. We gaan strijdvaardig door!
Ik vond dit via google,
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/02/21/kamerbrief-over-opname-bilaterale-cochleaire-implantatie-in-basisverzekering
Geen goed nieuws , maar ik wens je toch succes met je verzoek om een tweede CI te krijgen.
Dank je wel hiervoor!
Hopelijk dat het in 2020 wel lukt. Succes.
Dank je wel!
Veel succes ! Administratieve rompslomp is iets wat een mens gek kan maken…..
Ik ga dit jaar de administratieve molen in voor een CI, eenzijdig doof (45 jaar vanaf geboorte en nooit een gehoor aparaat of hulp ontvangen) dus word ook standaard niet vergoed maar ik mag, indien KNO arts meld dat het een verbetering zou geven, beroep doen op coulance….. Reden is dat nu ik wat ouder word het mij te veel energie kost. (ik heb inmiddels 4 burnouts gehad, eerste op 12 jaar oud)
Is er al iets meer bekend of verzekeraar de tweede CI gaat vergoeden ?
Heb zelf een CI bij mij geplaatst in September 2019 ben er zeer tevreden mee.
Maar horen met twee oren is altijd beter.
Nu heb ik aangekaart bij het CI team dat ik een tweede CI wil zij zeggen zorgverzekeraar geeft geen toestemming.
Dus zit ik en anderen met een probleem dat het niet vergoed word.
En dus niet word geplaatst.
Wat te doen in mijn geval ?
Hallo Wim,
Het is een traject met een lange adem zullen we maar zeggen 😉 Ik ben twee keer afgewezen door mijn zorgverzekeraar, maar ben nu begonnen met een verzoek om coulance bij de verzekeraar en dat loopt op dit moment nog. Ik hoop hier deze maand een reactie op te krijgen. Maar een tweede CI valt inderdaad onder niet-verzekerde zorg. Dus het is maar zeer de vraag of het gaat lukken. Ik blijf in elk geval moed houden. Fijn om te lezen dat je in elk geval ook zeer tevreden bent met je eerste CI!
Hi Frances, bijzonder om je verhaal te lezen. Het lijkt als 2 druppels water op mijn eigen verhaal. Ik ben al ruim 1,5 jaar bezig met een aanvraag voor een 2e CI. Eveneens ondersteund door het CI team die hierin al het mogelijke voor mij heeft gedaan. Ook de arbo arts en de werkgever onderschrijven de noodzaak. Helaas nog zonder het gewenste resultaat. De verzekeraar is zeer volhardend in haar afwijzing met telkens dezelfde onderbouwing “Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor de meerwaarde van een 2e CI”. Zelfs een persoonlijk gesprek met de medisch adviseur van de verzekeraar om mijn situatie toe te lichten mocht niet baten. De verzekeraar beoordeelt slechts vanaf papier de zorgaanvraag en gaat volledig voorbij aan de medische onderbouwing van het CI team of de persoonlijke situatie. Schrijnend om te zien hoe verzekeraars omgaan met een complexe zorgaanvraag als deze. Helaas een strijd van de lange adem, maar zeker de moeite waard! Ik hoop dat er snel positief bericht komt voor jou en iedereen die een 2e CI zo keihard nodig heeft. Heel veel succes daarmee!