Gebarentolk overal beschikbaar via smartphone
In hoge kwaliteit tegelijk mobiel beeld-, tekst- en spraakbellen is een belangrijke ontwikkeling voor doven en slechthorenden. De Vodafone Foundation introduceert samen met AnnieS ecMobile, een data-abonnement met een smartphone en snelle video- en chatsoftware.
Hiermee kunnen gebruikers overal een tolk inzetten via het beeldscherm van een smartphone. Daardoor wordt communiceren gemakkelijker in situaties zoals een doktersbezoek of het volgen een gesproken presentatie op het werk. Ook kunnen doven onderling in hun voorkeurstaal – de gebarentaal – tegelijk communiceren via mobiel beeld-, tekst- en spraakbellen. Het pakket wordt vergoed door verzekeraars met een verklaring van auditieve- of spraakbeperking.
Het abonnement maakt gebruik van het open softwareplatform ecMobile (SIP). Deze software op de mobiele telefoon geeft beeldkwaliteit voorrang op geluid, ook bij verminderde bandbreedte. De software is in combinatie met de sterke kwaliteitsverbetering in Front Facing Camera`s (FFC`s) zeer geschikt voor gebarentaal en liplezen. Het gesprek wordt ondersteund met Real Time Text chatsoftware, dat ook te gebruiken is met bestaande teksttelefoons. Daarnaast geeft de software automatisch locatie-informatie door aan alarmdiensten (112) in geval van nood.
Data-abonnement in combinatie met Samsung Galaxy SII
Het abonnement wordt aangeboden in combinatie met een Samsung Galaxy SII. Deze beschikt naast de 2 megapixel `Front Facing?-camera over de Swype-tekstinvoerfunctie. Door de vinger in een vloeiende beweging langs de letters op het toetsenbord te slepen, gaat de tekstinvoer 1,5 keer sneller. Het abonnement kost 30 euro per maand en bestaat uit een maandelijkse bundel met 1000 MB en 250 sms-berichten. Voor het aangaan van het abonnement is een verklaring van auditieve- of spraakbeperking via AnnieS noodzakelijk. Het abonnement is verkrijgbaar via www.xsvodafone.nl. Klanten kunnen voor vragen 24/7 terecht bij het Vodafone webcare-team via sociale media zoals Twitter en Facebook.
Vodafone Foundation ondersteunt mobiele technologie voor iedereen
`Goede communicatie tussen dove, slechthorende ?n horende mensen is niet altijd vanzelfsprekend. De gemiddelde Nederlander pakt de mobiele telefoon bij autopech, in nood of gewoon voor een gezellig babbeltje. Maar wat doe je als je doof bent of niet kunt praten?`, aldus Danielle Puma van de Vodafone Foundation. `Met dit abonnement laten we zien dat de ontwikkeling van mobiele technologie nieuwe mogelijkheden biedt voor het welzijn van specifieke groepen in de samenleving. Daarom ondersteunen we dit vanuit de Vodafone Foundation.`
Ongeveer 30.000 mensen communiceren gebarentaal
Volgens Dovenschap – de belangenorganisatie voor doven – telt Nederland ongeveer 25.000 dove mensen en ongeveer 30.000 mensen die via gebarentaal kunnen communiceren. Mensen met een auditieve- of spraakbeperking hebben een wettelijk recht op gelijkwaardige toegang tot telecom en krijgen via hun verzekeraar tekst-en beeldtelefoons zoals de ecMobile als hulpmiddel vergoed.
Reacties